Werkwijze
De ontwikkeling van de kinderen
We volgen de ontwikkeling van de kinderen door hen en hun dagelijkse werk te bekijken en te beoordelen.
De zorgcyclus (PDCA) wordt zowel op groeps- als schoolniveau uitgevoerd. We hebben toetsbare doelen beschikbaar t.a.v. taal/lezen/rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling en checken in een cyclisch proces of deze doelen worden behaald. Waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd. De leerkrachten differentiëren in instructie, aanbod, onderwijstijd en verwerking voor het individuele kind en/of in (sub)groepen. Daarnaast stimuleren we het gebruik van vaardigheden zoals: samenwerken, creatief denken, probleem oplossen, communiceren, zelfregulatie en mediawijsheid.
De methodegebonden toetsen gebruiken wij om te kijken of de leerling de aangeboden leerstof heeft begrepen. Alle gegevens verzamelen we in een digitaal leerlingvolgsysteem. Daarnaast worden de kinderen twee maal per jaar getoetst middels de Leerling in Beeld-toetsen. De gegevens van deze onafhankelijke toetsen leggen we vast in een digitale leerlingvolgsysteem. Hiermee volgen en vergelijken we de ontwikkeling en de vorderingen op landelijk niveau van de leerlingen gedurende de schoolperiode.
Observaties in de klas brengen de sociale vaardigheden van de kinderen in beeld. We gebruiken hiervoor ook de methode Kwink, Leerling in Beeld en tevredenheidsonderzoeken van Vensters voor verantwoording. In de kleutergroepen geeft Mijn Kleutergroep 2.0 inzicht in de ontwikkeling.
Het leerlingendossier en de leerlingbespreking
Regelmatig zijn er leerlingbesprekingen. Dit zijn vergaderingen waarin de zorgleerlingen en de leerlingen bij wie iets opvallends is gesignaleerd, worden besproken. Aandachtspunten zijn: algemeen welbevinden, sociale vaardigheden en de vorderingen op de diverse vakken.Tegen het einde van het schooljaar zijn er leerlingbesprekingen die specifiek zijn toegespitst op overgaan of doubleren. Bij deze besprekingen zijn de betreffende leerkrachten aanwezig, alsmede de Intern Begeleider en directeur. De uiteindelijke beslissing van overgang of doubleren ligt bij het team en is niet voor beroep vatbaar. Uiteraard worden de betrokken ouders nauwgezet geïnformeerd en is er al geruime tijd sprake van overleg.
Vorderingen en bijzonderheden als incidentenmeldingen en onderzoeken van leerlingen, worden toegevoegd in het administratiesysteem Parnassys. Twee maal per jaar krijgt uw kind een rapport mee met een samenvatting van de vorderingen.
Als we zorgen hebben rondom een kind in de thuissituatie, dan bespreken we dit (met toestemming van ouders) in een integraal zorgoverleg (IZO). In het IZO participeren maatschappelijk werkers, medewerkers van de GGD, de directeur en de intern begeleider.
Schoolondersteuningsprofiel
Onze school beschikt over een schoolondersteuningsprofiel, dat aangeeft welke ondersteuningsmogelijkheden aan kinderen geboden kunnen worden. Het schoolondersteuningsprofiel geeft de grenzen aan onze zorg aan. Wanneer we die grens bereiken op school, gaan we in overleg met ouders op zoek naar een school die wel de juiste ondersteuning kan bieden. U kunt hierbij denken aan de Skelp in Drachten, de Caleidoscoop in Leeuwarden of De Bolder in Franeker.
Het Schoolondersteuningsprofiel vindt u bij Handige Info.