Modern onderwijs op een vertrouwde manier

OBS ’t Fonnemint levert maatwerk, geeft persoonlijke aandacht en biedt veiligheid binnen de geborgenheid van het leerstofjaarklassensysteem. Met dat systeem onderscheiden we ons in een onderwijswereld die zoekt naar nieuwe manieren om de individuele leerling maximale aandacht te geven. Wij vinden dat wij dat kunnen door in het traditionele systeem binnen de veiligheid van de vaste groep te differentiëren in niveau en talent.

Wij hebben momenteel ongeveer 230 leerlingen, die verdeeld zijn over 11 groepen. Er zijn gecombineerde kleutergroepen. Daarnaast hebben we allemaal enkelvoudige groepen met twee groepen zes en twee groepen acht.

We werken volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI): de leerkracht doet het voor, de leerkracht doet het samen met de leerlingen, de leerlingen gaan zelfstandig aan het werk. Na het "samen doen" blijven de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, nog even bij de leerkracht. Aan de evaluatie van de les besteden we ruime aandacht: Hoe ging het? Wat ging goed? Wat zou je de volgende keer anders doen? 

Onze school heeft vakspecialisten voor gymnastiek en muziek. Verder hebben we aandacht voor diverse vormen van handenarbeid, aangeboden in zogenaamde ateliers. Dat zijn talenturen waarin leerlingen één keer in de week groepsoverstijgend bezig zijn met techniek, programmeren, koken, drama en dergelijke. Voor kinderen die meer uitdaging of verdieping van de lesstof kunnen gebruiken, hebben we een Levelgroep i.s.m. Elan Onderwijsgroep.
Voor kinderen die meer uitdaging in handvaardigheid kunnen gebruiken, hebben we een Klusklas i.s.m. Campus Middelsee.

Namens het team veel inspiratie en plezier toegewenst op deze website. Voor vragen en suggesties staan we open!

Jeroen Wagenaar

Directeur

 

 

Onze missie

Met onze onderwijsdoelen willen wij kenbaar maken waar 't Fonnemint voor staat en wat we willen bereiken wanneer de kinderen aan het einde van groep 8 onze school verlaten.

Ons onderwijs richt zich op:

  • de geborgenheid en veiligheid van onze leerlingen.
  • maatwerk op het gebied van kennis en vaardigheden:
    ieder kind kan groeien.
  • betrokkenheid bij elkaar en de omgeving.
  • het ontwikkelen van een (pro-) actieve houding.
  • een veelzijdige ontwikkeling van ieders talenten.
 

Onze visie

De basis om te groeien

OBS 't Fonnemint is een school die open staat voor iedereen. Wij bieden een gestructureerde, veilige en inspirerende leeromgeving, waarin het kind cognitief, sociaal-emotioneel en creatief groeit.

Wij zijn een van de scholen van Elan Onderwijsgroep.
't Fonnemint is een openbare school, dit betekent dat de volgende uitgangspunten richtinggevend zijn:

• Ieder kind en iedere leerkracht is welkom
• Niet apart, maar samen
• We hebben respect voor elkaar
• Kinderen leren van en met elkaar
• Iedereen doet ertoe

De kernwaarden van het openbaar onderwijs zijn: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Waarden waarvoor we in het openbaar onderwijs en dus op ‘t Fonnemint voor staan. Zij bieden richting bij het maken van keuzes met betrekking tot ons onderwijs, samenwerking en hoe we met elkaar omgaan. Hierbij staat kansengelijkheid centraal.

't Fonnemint

Veilig, samen, zelfstandig

OBS ’t Fonnemint levert maatwerk, geeft persoonlijke aandacht en biedt veiligheid binnen de geborgenheid van het leerstofjaarklassensysteem. Met dat systeem onderscheiden we ons in een onderwijswereld die zoekt naar nieuwe manieren om de individuele leerling maximale aandacht te geven. Wij vinden dat wij dat kunnen door in het traditionele systeem binnen de veiligheid van de vaste groep te differentiëren in niveau en talent. Modern onderwijs op een vertrouwde manier.

Onze pijlers zijn:

  • Veilig leren en leven
  • Samen werken, leren en leven,
  • Zelfstandig werken en leren.

Gezamenlijke afspraken, regels en routines vinden we belangrijk. De kaders die deze vormen, zorgen voor veiligheid, duidelijkheid en relatieve rust. In een dergelijke omgeving groeit het (zelf)vertrouwen en wordt de basis gelegd voor een sterke focus op leren.

Onze lessen zijn leerkrachtgestuurd via Explicitiete Directe Instructie. We vinden een krachtige instructie heel belangrijk: de leerkracht doet het voor, leerkracht en leerlingen doen het samen, de leerlingen doen het zelf. Via deze route bevorderen we het (zelf)vertrouwen en laten we de leerlingen los richting het zelfstandig werken. Soms kunnen de betere leerlingen de instructie overslaan of overnemen van de leerkracht. Daar hebben we ook aandacht voor.

De iPad neemt een belangrijke plaats in in het onderwijs als hulpmiddel. De groepen 1 tot en met 3 gebruiken we deze tablet voor herhalingsdoelen. Werken met concreet materiaal blijft voorop staan in de ontwikkeling.

In beginsel werken we met materiaal op papier: onderzoek heeft uitgewezen dat dit voor de meeste kinderen het beste werkt. Vanaf groep 3 zetten we deels wel digitale software in om maatwerk te bieden. Iedere leerling werkt dan op een eigen iPad van school. Het leren van en met elkaar vinden we bijzonder belangrijk. 

In de schoolgids vindt u meer informatie over onze uitgangspunten.